marți, 24 ianuarie 2012

Ce reprezinta antreprenorul pentru societate?

"Daca am vazut mai departe decat altii, este pentru ca am stat pe umerii gigantilor" - Isaac Newton

Antreprenor se poate numi acea persoana care, vazand dincolo de ceea ce nu este in mediul sau, isi imagineaza si pune in aplicare o noua cale de a face un lucru. Principala caracteristica a antreprenorilor este ca pot sa isi imagineze sisteme intregi, si modul lor de functionare eficienta, fara a avea nevoie de vreun stimulent exterior. Aceasta este pur si simplu o capacitate pe care unii oameni o au si poate fi cizelata apoi prin studiu sau prin practica.
Nu este necesar ca un antreprenor sa provina dintr-un anume mediu pentru a avea succes, atat timp cat el stie foarte bine ce vrea si este mereu in cautarea solutiilor.
Antreprenorii pot fi de doua feluri: mimetici, sau inovatori. De cei mimetici nu voi discuta in acest articol, pentru ca ei sunt cei care copiaza un model de afacere care a functionat intr-un mediu similar cu cel in care se afla si il aplica. Antreprenorii inovatori, in schimb, sunt aceia care isi folosesc imaginatia pentru a dezvolta o afacere si gasesc mijloacele necesare pentru a o crea. Mare parte dintre inovatiile radicale ale umanitatii au fost gandite de oameni care au vazut dincolo de limitele impuse de simturi. Perfectionate si rafinate de catre antreprenori sau de alte firme, aceste inovatii luate impreuna au imbunatatit standardele de viata dincolo de ceea ce si-ar fi putut imagina inaintasii nostri. Printre exemple se afla automobilul si avionul; telegraful, care a dus la inventarea telefoniei si in cele din urma a internetului; generarea electricitatii, ce a transformat total modul in care traim si muncim; aerul conditionat, care a imbunatatit semnificativ calitatea muncii, implicit si economiile nationale in tari cu climat foarte cald, unde temperaturile nu permiteau angajatilor sa munceasca destule ore pe zi.
Diferenta dintre antreprenori si firmele mari este ca cele din urma vin pe piata cu inovatii de dezvoltare, adica dezvolta un produs doar cate un pas, aducandu-l intr-un stadiu usor de digerat de catre clientela deja creata, astfel avand certitudinea ca noul produs se va vinde cel putin la fel de bine ca precedentul (evident si firmele mari pot sa dea gres cu aceasta abordare si pot scoate pe piata produse care au rezultate catastrofale). Antreprenorii, in schimb, nu au nimic de pierdut daca testeaza piata cu un produs revolutionar care ei cred ca va fi util societatii, iar uneori aceasta mentalitate poate sa le aduca castiguri uriase.
Castigul este intotdeauna scopul antreprenorului, si acesta se obtine in urma punerii in practica a unei idei foarte bune; insa nu intotdeauna o idee vine de la o singura persoana. De cele mai multe ori se intampla ca doua sau mai multe idei, care luate individual nu valoreaza foarte mult, sa fie folosite impreuna pentru a da nastere unei noi idei, ce va asigura un castig foarte mare celor care au pus-o in practica.
O economie care promoveaza inovatiile, indiferent de domeniul de referinta, este combinatia bine echilibrata dintre capitalismul firmelor mari si cel antreprenorial. In acest tip de economie, antreprenorii sunt incurajati prin legislatie permisiva si diverse avantaje din partea statului sa aduca pe piata cat mai multe inovatii, care apoi vor fi dezvoltate, promovate si comercializate la un pret rezonabil de catre firmele mari. Evident, acest tip de capitalism combinat trebuie sa fie sustinut de legi care protejeaza cu tarie drepturile de autor, pentru a oferi antreprenorului care a venit cu ideea respectiva partea care i se cuvine din castiguri. Acest model economic avantajeaza cel mai mult consumatorul, pentru ca are acces la cele mai noi tehnologii si produse inovatoare cel mai repede si la un pret mai bun decat ar fi putut oferi o firma aflata in stadiul de dezvoltare. Acest tip de economie, care incurajeaza oamenii sa isi puna in practica spiritul antreprenorial, si ii rasplateste pe cei care au intr-adevar ideile bune, ajuta la dezvoltarea umanitatii ca un intreg, pentru ca aceste inovatii, daca sunt aplicabile si in alte tari, vor fi importate si folosite pentru a imbunatati desfasurarea activitatii economice locale. Acest lucru inseamna crestere economica la nivel national, si ascensiunea nivelului de trai.
Antreprenorii sunt cei care aduc mare parte a ideilor bune, inovatoare, iar firmele mari sunt cele care pot sa le aduca cel mai repede si convenabil publicului larg. Ei, antreprenorii, sunt cei care sesizeaza oportunitatea de a vinde un produs sau serviciu nou si actioneaza ca atare.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu